duminică, 22 martie 2020

Mai bine stafidă decât gogoașă

Arhivă personală
Ahmed sorbea tacticos din păhărelul lui cu ceai negru îndulcit cu un cub de zahăr pe care l-a dizolvat amestecând îndelung cu o linguriță mică. Stăteam amândoi la măsuța unei terase din Colentina sub umbra oferită de o umbrelă. Afară erau, cred, 40 de grade.Eu îmi luasem un suc rece. 
Paradoxal dar, Ahmed nu transpira absolut deloc deși bea ceai fierbinte, în timp ce eu arătam de parcă tocmai aș fi ieșit dintr-o saună, desi eram la umbra oferita de umbrelă. 

   - Nu mai pot, Ahmed, uite cum curg apele de pe mine. Tu ce magie faci de nu ai nici picătură pe tine? 
   - Pai eu pe caniculă nu beau sucuri carbogazoase reci și îmi acopăr corpul cu haine din materiale naturale deschise la culoare. Se vede că te simți îngrozitor, privește el compătimitor. Am impresia că te topești în fața mea. Cred că trebuie să faci ceva și cu stilul tău general de viață. Începi să arați tot mai mult cu o morsă obeză. 

Oftez, dar nu rispostez și dau să mai iau o gură din sucul rece. Însă Ahmed mi-l ia din față și îi face semn chelnerului să îmi aducă și mie un ceai. 

- Da.. chiar mi-am propus să schimb ceva, îi zic eu trist. Încă nu știu ce, dar știu că mă simt de parcă duc în permanență un sac de ciment în brațe. Mă simt mereu obosit. Ia zi, tu cum faci de nu te îngrași? Tot de la ceai e?  Parca ești un beduin din desert. Mă aștept ca din clipă în clipă să-ți apară cămilă de după colț.
- Hahaha, râde Ahmed cu poftă. Ce bine că simțul umorului nu ți se topește o dată cu tine. Păi, în primul rand nu consum dulciuri din magazine, nu beau sucuri cu zahăr și nu mănânc seara. 
Mănânc multe feluri bazate pe legume și fructe, fie proaspete, fie uscate.   
Mă uit la el cu neîncredere. 
- Ha? Adica? Eu nu prea ma impac cu fructele si legumele. 
- Păi, de exemplu, dimineața mănânc musli cu fructe uscate, la prânz o supă de legume și pe seară, înainte de 19:00, o gustare de fructe sau o salata ușoară cu diverse semințe. Pe parcursul zilei, beau foarte des ceai. Și, după cum știi, alcool nu beau niciodată. 
- Doar atât? Și nu mori de foame, nu leșini? Deși, adevărul e că pari vioi, chiar mai energic decât mine... 


Arhivă personală



Arhivă personală
Mă întind după rucsacul agățat de scaun simțind cum transpir și mai mult de la fiecare mișcare. Scot pixul și carnețelul de care nu ma despart aproape niciodată.

- Ia zi, așa pe rând, ce trebuie să cumpăr și să am mereu în casă pentru a ajunge să arăt așa ca tine. 

Mă pregătesc să scriu în timp ce iau o gură de ceai cald care, surpriză, nu e rău deloc la gust (am crezut mereu că are gust de medicament pentru că multă lume din jurul meu zicea că e doar pentru bolnavi).

- Hmm, se scarpină în cap Ahmed. Pai, ar trebui să ai mereu în casă cereale și leguminoase: fasole, linte, hrișcă, orez.  De asemenea, să ai neapărat fructe uscate: curmale, smochine, stafide. Stafidele le aleg mereu să fie brune. Nu toată lumea știe că cele aurii sunt expuse la dioxidul de sulf, așa că mai bine le eviți. Și să alegi de preferat, fructe conservate prin uscare. Cele confiate au un adaos de glucoză și trebuie consumate cu moderație și mult mai puține. 
Sursa: Dried Fruits

- Păi și chipsuri, popcorn, bere, din astea fără de care nu mă pot uita la televizor? 
- Uită că există! Ar trebui să renunți la gustările în fața televizorului, dar dacă îți e greu să faci asta brusc, începe prin a le înlocui cu din astea gen: miez de nucă, migdale, alune de pădure, caju, arahide. Hei, nu prăjite sau cu sare, zice el vâzând că m-am luminat la față auzind că pot mânca și arahide. 


M-am dezumflat când am auzit că nu sunt din alea de le mănânc la bere, dar am continuat să notez sârguincios. 

- Of, Ahmed, îi zic eu disperat în timp ce notam ultimele cuvinte. Eu mănânc miez de nuca și stafide doar de Paste și de Crăciun. Și atunci cam o mână de miez de nucă și stafide pe care le mănânc în același timp cu 1 kg de cozonac. 
 - Păi, stai, fii atent că nici din astea nu poți mânca multe, mă atenționează Ahmed. Un pumn de nuci pe seară e suficient! Și mai fă și tu puțină mișcare. Arați că un hipopotam leneș, râde Ahmed știind că nu mă supăr niciodată la glumele lui. 
Te iau odată cu mine la en-gros să descarci un container de marfă? Păi? Dacă vrei să slăbești, trebuie să păstrezi mereu un  echilibru între alimentație și activitatea ta. Dacă consumi energie atunci poți să mănânci mai mult. Dacă ești sedentar, mănânci foarte puțin

...De la întâlnirea cu Ahmed au trecut doi ani. De la 110 kg am ajuns la 80 de kg, dar nu asta este cel mai important. În primul rand am un alt stil de viață. Am în permanență energie și parcă și starea mea de spirit e mereu mai bună. Sunt mereu optimist și nu mă opresc din a face mișcare. 
Alimentele sugerate de el fac parte acum din meniurile mele zilnice. 
O perioadă lungă l-am tot sunat să îl întreb ce să fac cu năutul ăla care nu părea deloc apetisant, sau cu lintea aia care doar aparent arăta ca niște bomboane. Ahmed a fost foarte răbdător și m-a ajutat să îmi umplu carnețelul nu doar cu idei de alimente, ci și cu rețete. 
Unele păreau dubioase rău când le notam, dar Ahmed îmi câștigase încrederea și le pregăteam una după alta știind că urma mereu să descopăr alte și alte gusturi, unul mai bun decât altul. Era fascinant să văd cum poți mânca și delicios, și sănătos.
Acest articol a fost scris pentru Spring Superblog 2020 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu