miercuri, 16 martie 2022

Boala celiacă, înainte și acum

Am fost diagnosticat cu boala celiacă încă din copilărie. Părinții mei au obsevat că, deși mâncam ca un copil normal, eram tot mai anemic, fără energie și apatic. 

M-au dus la spital și după câteva diagnostice puse greșit un medic a realizat cauza simptomelor. De atunci alimentația mea a trebuit să se schimbe. Asta se întâmpla în anii 80. Îmi amintesc că medicul recomandase părinților să îmi cumpere banane dar acest lucru era imposibil în acea perioadă. De unde banane? 

În plus, evident tot ce conținea făină a trebuit să dispară din alimentația mea, și asta nu era deloc ușor. M-au trecut pe mămăligă și îmi amintesc că am mâncat în copilărie atât de multă mămăligă încât azi nici nu vreau să o mai văd. Uneori nu se găsea nici măcar mălai deoarece se exporta mult, în special la ruși, România avea o relație specială cu ei, după cum spuneau părinții : "noi le dăm porumbul și ei, în schimb, ne iau grâul". 

În acea perioda era foarte dificil pentru părinți să asigure o alimentație specifică acestei boli. În perioada de sezon a legumelor și fructelor se descurcau mai ușor și mai ieftin dar în rest era mai greu. Cine găsea atunci chia, migdale, caju sau in prin magazine? 

Auzise măcar cineva că există amarant, hrișcă, mei, quinoa, sorg, teff sau orez sălbatic? Cine găsea la magazin ulei de măsline, avocado, făină fără gluten, sau chiar unt ?

Băiețelul meu a fost diagnosticat cu aceeași boală. De ce mă temeam, din păcate, nu am scăpat. Din fericire, acum sunt alte vremuri. Știința nu a stat pe loc și s-au făcut progrese atât în diagnosticarea precoce a bolii dar și în industria alimentară.

În vremurile astea foarte mulți oameni, care deși nu suferă de această boală, elimină carbohidrații din alimentația lor din diverse motive, țin diete speciale sau cred că nu sunt benefice pentru sănătatea lor. 

Azi există magazine online specializate în furnizarea alimentelor destinate celor cu intoleranță la gluten chiar și la noi. De exemplu, oricine poate intră pe nextstep.ro, poate găși acolo o varietate de alimente sigure, făinuri, paste și chiar dulciuri. Aprovizionarea, chiar și pentru aceste alimente speciale, este acum la un click distanță. Cine dintre cei cu intoleranță la gluten, nu a auzit de produsele Orgran? 

Fabrica Orgran produce de 38 de ani alimente 100% fără gluten, potrivite pentru persoanele care suferă de alergii. Spre satisfacția băiețelului meu, am putut să-i ofer fără să am dubii privind siguranța lor, biscuiți, produse pentru micul dejun și chiar paste pentru prânz sau cină.  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu